W rowerze hamulce pełnią bardzo ważną funkcję. Dzięki nim możemy kontrolować prędkość roweru oraz hamować wtedy, gdy jest to potrzebne. Dobre hamulce zapobiegają niebezpiecznym sytuacjom, dlatego powinniśmy zadbać o to, aby były one zawsze sprawne. W rowerach stosuje się obecnie dwa główne rodzaje hamulców, a mianowicie V-brake oraz tarczowe. Czym różnią się one pomiędzy sobą?
Hamulce rowerowe działają na podobnej zasadzie do innych rodzajów hamulców, na przykład stosowanych w samochodach. Są to hamulce cierne, których zadaniem jest zatrzymanie koła rowerowego poprzez tarcie. Jak już wspomnieliśmy, najbardziej popularne hamulce rowerowe to modele tarczowe oraz V-brake, ale stosowane są też inne ich rodzaje. Prezentujemy je poniżej.
Dostępne rodzaje hamulców:
- V-brake
- Dual Pivot do rowerów szosowych
- szczękowe hydrauliczne
- tarczowe (mechaniczne i hydrauliczne)
- rolkowe
- U-brake
- Cantilever
- torpedo, czyli „hamulec w pedałach”
Skupmy się jednak na dwóch rodzajach hamulców, czyli V-brake oraz tarczowych. Jak są zbudowane? Jakie są ich zalety oraz wady? Warto je poznać, gdy chcemy zakupić nowy rower i nie wiemy, na jakie się zdecydować.
Hamulce V-brake
Są to hamulce szczękowe o charakterystycznej konstrukcji przypominającej literę V – stąd właśnie wzięła się ich nazwa. Są one używane głównie w rowerach miejskich, trekkingowych, także w rowerach MTB, ale głównie tych tańszych. Nie powinny być używane w rowerach zjazdowych i szosowych. Hamulce te wyposażone są w szczęki z klockami hamulcowymi – możemy je wymieniać, gdy się zużyją. Gdy naciskamy na klamkę hamulca, wtedy szczęki hamulców V-brake z klockami zaciskają się na w obręczy rowerowej z każdej strony i prowadzą do spowolnienia i zatrzymania się roweru.
Zalety hamulców V-brake:
- niska cena
- proste w serwisowaniu
- dobre do amatorskiej jazdy
- lekkie
Minusy hamulców V-brake:
- powodują zużywanie się obręczy kół
- mają niską skuteczność podczas jazdy w deszczu i błocie
- nie zapewniają tak dużej skuteczności hamowania jak tarczowe
Hamulce tarczowe
Ich działanie jest inne niż w przypadku hamulców V-brake. Wykorzystują one specjalną tarczę zamocowaną do piasty roweru oraz zacisk z niewielkimi klockami, które trą o tarczę wtedy, gdy naciskamy klamkę hamulca. Aby można było zastosować te hamulce rowerowe, konieczne jest posiadanie odpowiedniej piasty.
Wyróżniamy obecnie dwa rodzaje hamulców tarczowych – mechaniczne i hydrauliczne. Mechaniczne wykorzystują linkę, natomiast w hydraulicznych stosuje się płyn hamulcowy. Obecnie hamulce hydrauliczne stosowane są coraz częściej.
Zalety hamulców tarczowych:
- doskonałe działanie w każdych warunkach
- możliwość dobrej modulacji, czyli dopasowania siły hamowania
Wady hamulców tarczowych:
- droższe od V-brake
- trudniejsze w regulacji
- cięższe od V-brake
- bardziej czasochłonne w naprawie