Hamulce rowerowe – V-brake czy tarczowe?

W rowerze hamulce pełnią bardzo ważną funkcję. Dzięki nim możemy kontrolować prędkość roweru oraz hamować wtedy, gdy jest to potrzebne. Dobre hamulce zapobiegają niebezpiecznym sytuacjom, dlatego powinniśmy zadbać o to, aby były one zawsze sprawne. W rowerach stosuje się obecnie dwa główne rodzaje hamulców, a mianowicie V-brake oraz tarczowe. Czym różnią się one pomiędzy sobą?

Hamulce rowerowe działają na podobnej zasadzie do innych rodzajów hamulców, na przykład stosowanych w samochodach. Są to hamulce cierne, których zadaniem jest zatrzymanie koła rowerowego poprzez tarcie. Jak już wspomnieliśmy, najbardziej popularne hamulce rowerowe to modele tarczowe oraz V-brake, ale stosowane są też inne ich rodzaje. Prezentujemy je poniżej.

Dostępne rodzaje hamulców:

  • V-brake
  • Dual Pivot do rowerów szosowych
  • szczękowe hydrauliczne
  • tarczowe (mechaniczne i hydrauliczne)
  • rolkowe
  • U-brake
  • Cantilever
  • torpedo, czyli „hamulec w pedałach”

Skupmy się jednak na dwóch rodzajach hamulców, czyli V-brake oraz tarczowych. Jak są zbudowane? Jakie są ich zalety oraz wady? Warto je poznać, gdy chcemy zakupić nowy rower i nie wiemy, na jakie się zdecydować.

Hamulce V-brake

Są to hamulce szczękowe o charakterystycznej konstrukcji przypominającej literę V – stąd właśnie wzięła się ich nazwa. Są one używane głównie w rowerach miejskich, trekkingowych, także w rowerach MTB, ale głównie tych tańszych. Nie powinny być używane w rowerach zjazdowych i szosowych. Hamulce te wyposażone są w szczęki z klockami hamulcowymi – możemy je wymieniać, gdy się zużyją. Gdy naciskamy na klamkę hamulca, wtedy szczęki hamulców V-brake z klockami zaciskają się na w obręczy rowerowej z każdej strony i prowadzą do spowolnienia i zatrzymania się roweru.

Zalety hamulców V-brake:

  • niska cena
  • proste w serwisowaniu
  • dobre do amatorskiej jazdy
  • lekkie

Minusy hamulców V-brake:

  • powodują zużywanie się obręczy kół
  • mają niską skuteczność podczas jazdy w deszczu i błocie
  • nie zapewniają tak dużej skuteczności hamowania jak tarczowe

Hamulce tarczowe

Ich działanie jest inne niż w przypadku hamulców V-brake. Wykorzystują one specjalną tarczę zamocowaną do piasty roweru oraz zacisk z niewielkimi klockami, które trą o tarczę wtedy, gdy naciskamy klamkę hamulca. Aby można było zastosować te hamulce rowerowe, konieczne jest posiadanie odpowiedniej piasty.

Wyróżniamy obecnie dwa rodzaje hamulców tarczowych – mechaniczne i hydrauliczne. Mechaniczne wykorzystują linkę, natomiast w hydraulicznych stosuje się płyn hamulcowy. Obecnie hamulce hydrauliczne stosowane są coraz częściej.

Zalety hamulców tarczowych:

  • doskonałe działanie w każdych warunkach
  • możliwość dobrej modulacji, czyli dopasowania siły hamowania

Wady hamulców tarczowych:

  • droższe od V-brake
  • trudniejsze w regulacji
  • cięższe od V-brake
  • bardziej czasochłonne w naprawie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *