Przerzutki rowerowe przednie – co warto o nich wiedzieć?

W większości rowerów montowane są przerzutki przednie. Są one wprawdzie rzadziej używane od tych tylnych, ale pozwalają nam na dopasowanie przełożenia do naszych indywidualnych potrzeb. Co każdy rowerzysta powinien wiedzieć o przerzutkach przednich?

Przednia przerzutka, która nazywana jest też dokładnie przekładnią rowerową, jest elementem układu napędowego roweru, który odpowiada za montaż przełożeń. Jest ona montowana przy suporcie, czyli przy wałku z łożyskami wkręcanym do tulei w ramie – do suportu montuje się korby i przednie korony przerzutki, które nazywane są zębatkami.

W przeciwieństwie do tylnych przerzutek przerzutki rowerowe przednie są zamontowane zawsze na zewnątrz suportu. Podejmowano różne próby tworzenia wewnętrznych przerzutek przednich, niemniej jednak nie sprawdziły się one w pełni. Wynika to przede wszystkim z przeciążeń, które powstają na wałku suportowym.

Budowa i rodzaje przekładni

Przekładnia, czyli przerzutka przednia zbudowana jest z ramienia sterującego, do którego montuje się prowadnicę łańcucha. Całość jest dokręcona do rury podsiodłowej ramy albo do tulei suportowej. Ramie z jednej strony jest przymocowane do obejmy, a z drugiej do prowadnicy. Posiada jedną albo kilka sprężyn, które powodują zmianę położenia prowadnicy, a tym samym zmianę przerzutki – zmieniamy je poprzez manetki znajdujące się na kierownicy.

W starszych typach rowerów nie stosowano indeksowania przekładni, czyli nie było wtedy możliwości łatwego wrzucenia konkretnego „biegu”. Obecnie stosuje się już tryb indeksowy, czyli linka do sterowania wykonuje określony skok przekładający się na konkretną zmianę położenia.

Pod kątem budowy wyróżniamy dwa rodzaje ramion przekładni:

  • ramię górnego ciągu – w tym modelu obejma znajduje się równolegle albo powyżej prowadnicy, ramię steruje prowadnicą od góry
  • ramię dolnego ciągu – obejma położona jest niżej niż prowadnica i steruje od dołu

Oczywiście, pod kątem konstrukcji przerzutki rowerowe przednie znacznie się pomiędzy sobą różnią. Najdroższe modele, które mogą kosztować po kilkaset złotych, zapewniają bardziej precyzyjną pracę, są też łatwiejsze w obsłudze i bardziej wytrzymałe. Wybierane są przede wszystkim przez zawodowców, którzy mają szerokie doświadczenie w jeździe na rowerze, a także przez hobbystów, którym zależy na wyjątkowym komforcie jazdy.

Dla większości rowerzystów wystarczą proste przerzutki rowerowe przednie, które nie kosztują dużo. Ceny za modele firmy Shimano rozpoczynają się już od około 30 złotych. Możemy kupić je także on-line.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *