Smar rowerowy do łańcucha – jaki wybrać i jak nakładać?

Nie każdy pamięta o tym, aby regularnie smarować łańcuch w swoim rowerze. Jest to jednak jeden z tych komponentów, o który powinniśmy się troszczyć regularnie, ponieważ tylko jego dokładne czyszczenie i konserwowanie sprawi, że jazda będzie wygodna. Kiedy powinniśmy smarować łańcuch i jakie preparaty do tego wybrać?

Gdy otrzymujemy nowy rower, najczęściej ma on już nasmarowany łańcuch, którzy działa bez problemów. Jednak z czasem, szczególnie wtedy, gdy jeździmy w gorszych warunkach, łańcuch zaczyna wyglądać i pracować gorzej. Może zacząć skrzypieć i wydawać różne odgłosy, może też pracować mniej płynnie. W takich przypadkach powinniśmy go wyczyścić i nasmarować na nowo. Takie prace rekomendowane są również po zimie lub też po każdym dłuższym okresie, gdy rower stał w pomieszczeniu.

W sprzedaży znajdziemy obecnie różne preparaty oraz akcesoria przeznaczone do pielęgnacji łańcucha rowerowego. Zaliczają się do nich preparaty czyszczące, smary rowerowe, a także akcesoria do czyszczenia, na przykład specjalne przyrządy ze szczotkami, w które wkładamy łańcuch.

Jak wyczyścić łańcuch rowerowy?

Zanim przystąpimy do nałożenia jakiegokolwiek smaru, powinniśmy wyczyścić łańcuch. Usuniemy z niego wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia, które się na nim nagromadził, a także stary smar. Do czyszczenia możemy wybrać odtłuszczacze w sprayu, dobrze sprawdzi się też benzyna ekstrakcyjna.

Do czyszczenia możemy wykorzystać przyrządy lub wybrać szczoteczkę do zębów. Inna technika polega na zdjęciu łańcucha i umieszczeniu go w butelce plastikowej z odtłuszczaczem. Następnie przez kilka minut potrząsamy butelką w celu usunięcia zanieczyszczeń. Potem wyjmujemy łańcuch i odkładamy go do wyschnięcia.

W wersji błyskawicznej możemy też łańcuch przetrzeć ręcznikiem papierowym, ale nie zastąpi to dokładnego czyszczenia. Warto też wyczyścić inne elementy napędu rowerowego – kasetę, kółka przerzutek, przednie zębatki.

Czym nasmarować łańcuch rowerowy?

Do wyboru mamy różne smary rowerowe, które przeznaczone są na różne warunki. Będą najlepszym wyborem zamiast zwykłych smarów uniwersalnych. Powinniśmy wobec tego wybrać taki, który będzie odpowiadał warunkom jazdy – inny wybierzemy do jazdy miejskie, inny do jazdy na mokre warunki.

Smarowanie powinno odbywać się poprzez naniesienie niewielkiej kropelki na każde ogniwo łańcucha. Uważajmy, aby nie nałożyć zbyt wiele smaru, ponieważ wtedy oklei on łańcuch i szybko zaczną przyczepiać się do niego różne zanieczyszczenia.

Gdy szukasz dobrych smartów, znajdziesz je w sklepie RowerTour pod adresem: https://www.rowertour.com/c/11/narzedzia-i-smary-rowerowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *